Огляд Рекомендації Комітету Міністрів країнам-членам щодо
нового визначення засобу масової інформації (медіа) від 21 вересня 2011 року [1]
Рекомендація
з’явилася в результаті проведених міжнародних обговорень цього питання в рамках
груп експертів упродовж 2009-2011 років. Серед документів, що передували її
появі, Політична декларація та рішення (MCM(2009)011) прийняті на конференції
28-29 травня 2009 у Рейк’явіку [2]
Рекомендація може значною мірою вплинути на процес підготовки нової
міжнародно-правової угоди, що стосуватиметься прав та свобод користувачів
Інтернету. Зокрема, запропонований підхід передбачає можливість поширення
статусу та гарантій діяльності традиційних засобів масової інформації на
медійну активність користувачів Інтернету у соціальних мережах, блогах та інших
вже існуючих та майбутніх інтерактивних сервісах, заснованих на пристосуваннях
Web 2.0.
У рекомендації дається оцінка розвитку інформаційно-комунікаційних
технологій та їх впливу на масові комунікації, що значною мірою вплинули на
медіа екосистему. Медіа екосистема розуміється в широкому розумінні для того,
щоб «охопити всіх учасників та всі фактори, взаємодія яких дозволяє ЗМІ
функціонувати і виконувати свою роль в суспільстві».
Це включає поряд з виробниками та постачальниками медіа-ресурсів також
розробників пристосувань, контент-агрегаторів, звичайних користувачів, а також
«посередників» та «акселераторів», зокрема з телекомунікаційного сектору, що
забезпечують та адмініструють інфраструктуру, мережі та платформи та фактично
мають владу над інформаційними потоками. Це також включає погляд на медіа-екосистему
як на ринок, на якому домінуючи позиції розглядаються як концентрація медіа, що
покладає загальносуспільні зобов’язання на учасників ринку з точки зору
демократичних цінностей.
У додатку до
Рекомендації запропонований підхід градації та диференціації принципів, що
застосовуватимуться до різних учасників у залежності від їхніх функцій та
способу взаємодії у мінливому та багатовимірному мультимедійному середовищі.
Цей підхід використовує т.зв. «медіа-індикатори» за шістьма критеріями: (1) намір, (2) ціль, (3) редакційний контроль, (4)
осяжність, (5) професійні стандарти; (6) суспільні очікування. Детальний
перелік індикаторів покликаний встановити характеристику діяльності, послуг та
учасників як медіа (чи є по суті засобом
масової інформації) та визначити відповідні за градацією та диференціацією
принципи, що мають застосовуватися до різних видів діяльності, послуг та
учасників, що є частинами медіа-екосистеми (якою мірою виконуються функції
медіа).
Серед найбільш
інтерактивних та поширених, на сьогоднішній день, пристосувань в Інтернеті, на
які може бути поширений статус мас-медіа, є послуги на основі Web 2.0, зокрема
– веб-сайти соціальних мереж, блогі, вікі, сайти обміну відео, послуги
хостингу, веб-додатки т.ін. [3]
Застосування критеріїв та
індикаторів дозволятиме поширювати статус та гарантії діяльності засобів
масової інформації, передбачені в численних міжнародно-правових документах, на
медійну діяльність в Інтернеті.
Рекомендацією передбачається, що не всі критерії мають однакову вагу та
повинні застосовуватися на гнучкій основі, інтерпретуючи їх у
контексті конкретних ситуацій або
реалій.
[1] Recommendation of the Committee of Ministers to
member states on a new notion of media (Adopted by the Committee of Ministers
on 21 September 2011 at the 1121st meeting of the Ministers' Deputies)
[2] Політична декларація та
рішення (MCM(2009)011) <www.inau.org.ua/165.2521.0.0.1.0.phtml>
[3] Web_2.0. - <http://en.wikipedia.org/wiki/Web_2.0>
Комментариев нет:
Отправить комментарий